بازیابی هاردهای مجازی و سرورهای مجازی

سرور یک برنامه یا دیوایسی است که برحسب مدل سرور-کلاینت عمل می‌کند. به این‌صورت که کلاینت یک درخواست را به سرور ارسال می‌کند. سرور نیز موظف است آن را تحقق بخشد. سرورها دیتا و منابع را به اشتراک می‌گذارند تا بتوانند بسیاری از وظایف و سرویس‌هایی که ما در طی کارهای روزانه به آن‌ها احتیاج داریم را کنترل کنند. بعضی از مشکلات سرورها، منجر به از دست رفتن اطلاعات می‌شود. درنتیجه نیاز است تا سرویس های بازیابی هاردهای مجازی و سرورهای مجازی ارائه شود.

بازیابی هاردهای مجازی و سرورهای مجازی

بازیابی هاردهای مجازی و سرورهای مجازی

ماشین سرور یک کامپیوتر است. اما شبیه کامپیوترهایی که در خانه یا محل کار از آن‌ها استفاده می‌کنید، نیستند. سرورها معمولا صفحه نمایش یا کیبورد ندارند. هدف از طراحی سرورها این است که وظایف خود را به طرز شگفت انگیزی انجام دهند. و کنترل آن‌ها به صورت ریموت و از راه دور توسط پایگاه‌های کامپیوتری دیگری صورت می‌گیرد. برخلاف کامپیوترهای شخصی، سرورها، همواره، ۲۴ ساعت روز و هفت روز هفته درحال کار هستند. تعداد سرورهای یک بیزنس کوچک ممکن است یک یا دو عدد باشد. درحالی‌که تجارت‌های بزرگ‌تر می‌توانند صدها یا هزارها سرور داشته باشند که به صورت خوشه‌ای به هم متصل می‌شوند. برخلاف کامپیوترهای شخصی که یک هارد دارند،سرور ممکن است تعداد زیادی هارد درایو داشته باشد. که این هارد درایوها معمولا از نوع خاص درایوهای enterprise-class می‌باشند.

چه عواملی باعث از دست رفتن اطلاعات از روی سرور می شود؟

سرورها تقریبا مستقل هستند. اما تقریبا شبیه هر دیوایس ذخیره‌سازی دیگری ،سرورها هم ممکن است دچار مشکلاتی شوند.

دلایل بسیاری وجود دارد که باعث عدم کارکرد سرور می‌شود. هر خرابی در سرور، برای مدتی بیزنس شما را از کار اصلی خود عقب می‌اندازد. اما به این معنی نیست که هر خرابی منجر به از دست رفتن اطلاعات می‌شود. هر خرابی در هارد درایوها که فراتر از تحمل آرایه RAID باشد، باعث از دست رفتن اطلاعات می‌شود. همچنین دلایل تعمدی و تصادفی نیز، می‌تواند منجر به پاک شدن اطلاعات از سرور شود.

خرابی هارد درایو

هارد درایوها در سرور به صورت یک آرایه RAID قرار گرفته‌اند. یک پیکربندی خیلی معروف برای سرورها، RAID5 است. که درصورتی که یکی از هارد درایوها دچار خرابی شوند، امکان تحمل این خرابی را فراهم می‌آورد. بعضی از بیزنس‌ها ،سرورهای خود را با سطح RAID تودرتو و پیچیده‌ای تنظیم می‌کنند. آرایه های RAID توددرتو مانند RAID50 می‌توانند خرابی تعداد بیشتری هارد درایو را تاب بیاورند. به هرحال،هر هارد درایوی چه از نوع enterprise یا غیره،دیر یا زود دچار خرابی می‌شود. هارد درایوی که در یک سرور دائما درحال کار باشد، به هرحال به پایان عمر خود نزدیک می‌شود.  حتی آرایه‌های RAID نیز، باتوجه به درصد تحمل خرابی که دارند ممکن است دچار خرابی شوند.

خرابی سرور

خرابی سرور به تنهایی نمی‌تواند باعث از دست رفتن اطلاعات از روی هارد درایوها شود.

یک خاموشی پیش‌بینی نشده در سرور:

می‌تواند باعث از کار افتادن یک یا چند هارد درایو شود.

عدم وجود تهویه مناسب در فضا:

درصورتی که فضایی که سرور در آن نگه‌داری می‌شود، تهویه و چرخش هوای مناسبی نداشته‌باشد، می‌تواند باعث از کار افتادن سرور شود. تمام دیوایس‌های الکترونیکی، معمولا گرما تولید می‌کنند. این گرما را دراثر استفاده طولانی مدت از گوشی همراه یا لپ‌تاپ خود حس کرده‌اید. اگر این گرما با روش مناسب از سرور شما تخلیه نشود، سرور دچار گرمای بسیار زیادی می‌شود. این موضوع سرانجام باعث از کار افتادن بعضی از اجزای داخلی سرور می شود.

قدیمی بودن مدل RAID Card:

اگر RAID Card استفاده شده در سرور قدیمی باشد، پیداکردن مدل آن کار دشواری است. درنتیجه این امکان وجود دارد که نتوانید جایگزین مناسبی برای آن پیدا کنید. هارد درایوها درون آرایه RAID، یک فایل به نام metadata دارند که به کنتولر می‌گوید درایوها با چه هدف و ترتیبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. یک مدل خاص از RAID Card نمی‌تواند به درستی این فایل metadata را تفسیر کند. در چنین شرایطی که به ندرت اتفاق می‌افتد ممکن است دسترسی به داده‌ها از روی سرور قفل شود.

در چنین شرایطی ، خارج کردن هارد درایوها  از RAID و خواندن داده‌ها به طور مجزا از روی هر هارد، ایده جالبی نخواهد بود. داده ای که روی آرایه RAID سرور شما ذخیره شده است از طریق هاردهای مجزا قابل دسترسی نخواهد بود. برای ساخت مجدد آرایه RAID، نیاز است تا کارشناسان متخصص در این کار ابتدا فایل metadata موجود روی هارد درایوها را بررسی کرده و از نرم افزارهای شبیه سازی برای انجام کار RAID CARD استفاده کنند.

پاک شدن تصادفی یا تعمدی اطلاعات

این امکان وجود دارد که کسی تصادفی یا تعمدی، فایلی را از روی سرور شما پاک کند. این فایل‌های پاک شده از روی دیوایس‌های ذخیره‌سازی، به راحتی قابل برگشت نیستند. برای این منظور کارشناسان مرکز بازیابی اطلاعات آتوپیا، متدهای قدرتمندی برای این منظور به کار می‌گیرند تا اطلاعات از دست رفته شما را بازگردانی کنند.

یک استفاده بسیار رایج از سرورها، فراهم آوردن سرویس‌های ایمیلی و ذخیره‌کردن دیتابیس‌های SQL می‌باشد.
در شرایطی که سرور‌ها دچار خرابی شوند یا دیتابیس‌های موجود در سرورها خراب یا غیرقابل استفاده شوند، کارشناسان مجوعه بازیابی اطلاعات آتوپیا به شما کمک می‌کنند تا ظرف کوتاه ترین زمان، اطلاعات از دست رفته را برای شما بازگردانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
درخواست پشتیبانی

درخواست کمک