بازیابی اطلاعات هارد اینترنال

هارد درایو اینترنال یک دیوایس ذخیره‌سازی اولیه است که در داخل سیستم کامپیوتری قرار می‌گیرد و معمولا شامل برنامه‌های نرم‌افزاری از پیش نصب‌شده و سیستم‌عامل و دیگر فایل‌ها می‌باشد. کامپیوترهای رومیزی می‌توانند چندین هارداینترنال داشته‌باشند که به آن‌ها فضای ذخیره‌سازی داخلی بزرگ‌تری می‌دهد. درحالی‌که لپ‌تاپ‌ها تنها یک هارد داخلی دارند،بنابراین کاربر مجبور است برای تامین فضای ذخیره‌سازی موردنیاز خود، از هاردهای اکسترنال که ظرفیت آن‌ها از هاردهای داخلی بزرگتر است،استفاده کند.

هارد اینترنال دارای دوپورت است: یکی برای داده و دیگری برای پاور. درگاه داده به دوصورت SATA و یا ATA است، که امکان ارتباط با مادربرد را فراهم می‌کند. پورت برق نیز توسط یک کابل، نیروی موردنیاز هارددیسک را از منبع تغذیه رایانه تامین می‌کند. از آنجا که هاردداخلی شامل کلیه برنامه‌های حیاتی رایانه و پرونده‌های شخصی کاربر می‌باشد ، در صورت خراب شدن یا آسیب‌دیدن این مؤلفه، ممکن است پرونده‌ها، قابل‌برگشت نباشند. به همین دلیل ، تهیه نسخه پشتیبان از پرونده‌ها با استفاده از یک سرویس پشتیبان‌گیری آنلاین یا یک دستگاه ذخیره‌سازی خارجی بسایر مهم است تا درصورت لزوم،عملیات بازیابی اطلاعات هارد اینترنال را انجام داده و دیتای از دست‌رفته،ریکاوری شود.

بازیابی اطلاعات هارد اینترنال

بازیابی اطلاعات هارد اینترنال

۶ دلیل برای توقف عملکرد هارد درایو

هارد دیسک‌ها به دلایلی مانند بالارفتن سن،بدسکتور و یا واردشدن ضربه ناگهانی هرلحظه ممکن‌است از کار بیفتند. این اتفاق ممکن‌است منجر به صدمه غیرقابل‌برگشت به سطح پلتر دیسک شود. دلایل متفاوتی وجوددارد که منجر به عدم‌کارکرد هارددیسک‌ها می‌شود، اما در اکثر موارد منجر به از بین‌رفتن دائمی داده‌ها می‌شود. از این‌رو بازیابی اطلاعات هارد آسیب‌دیده در اولین فرصت، بسیار ضروری است. دراینجا لیستی از دلایل عمده که منجر به خرابی هارددیسک، علائم و راه‌حل‌های آن‌ها می‌شود را آورده‌ایم.

  • خطای Firmware یا سازنده

این خطا به دلیل نامناسب‌بودن منبع تغذیه، حمله ویروس، خاموش‌شدن ناگهانی، متوقف‌شدن بروزرسانی سیستم‌عامل یا خطاهای تولیدکننده رخ می‌دهد. یکی از این علائم، ممکن است حتی در یک هارددیسک جدید نیز مشاهده شود.

علائم

  • توقف یا اصطلاحا freeze شدن در هنگام راه‌اندازی درایو.
  • سیستم به هیچ وجه نمی‌تواند هارد دیسک را پشتیبانی و شناسایی کند.
  • سیستم در حین پروسه بوت شدن،بوت نمی‌شود.

راه حل:

درچنین شرایطی کاربران می‌توانند با شرکت سازنده تماس برقرار کنند و درصورتی‌که هارد دارای گارانتی باشد، می‌توانند از آن‌ها در خواست مجوز بازگشت Return Authorization (RA) کنند. با این‌حال، تولید‌کنندگان به‌طورکلی هیچ تضمینی در مورد ایمنی داده‌ها ارائه نمی‌دهند.

  • مشکلات الکترونیکی

بعضی‌اوقات، UPS قادر به تأمین منبع‌تغذیه موردنیاز نیست. یا خیلی زیاد است و یا خیلی کند. همچنین استفاده از یک منبع‌تغذیه غیرقابل اعتماد و یا ایجاد وقفه‌های متوالی در جریان برق نیز می‌تواند باعث بروز مشکل شود.

علائم:

  • توقف ناگهانی راه اندازی
  • سیستم BIOS نمی‌تواند هارددیسک را تشخیص دهد
  • هارد دیسک قادر به چرخش نیست

راه حل:

اطمینان حاصل کنید که سیستم سخت‌افزاری شما از یک منبع‌تغذیه مناسب استفاده می‌کند. برای حل این مشکل،می‌توانید از یک UPS برند معتبر استفاده‌کنید.
همچنین زمانی‌که از سیستم خود استفاده نمی‌کنید،به‌درستی خاموش کنید.

  • گرمای بیش از حد

این خطا ممکن‌است به دلیل وجود نقص در فن CPU، تهویه نامناسب، منبع تغذیه با ولتاژ بالا، درجه حرارت بالا، آلودگی ویروسی و پیشرفت بدسکتورها رخ‌دهد.
مواردی که نام بردیم منجر به گرم‌شدن سیستم و خرابی ناگهانی هارددیسک می‌شود.

علائم:

  • PC مکررا ریبوت/فریز می‌شود.
  • فن‌ها یا خیلی کند هستند یا اصلاً حرکت نمی‌کنند.
  • سخت افزار سیستم صدای کلیک یا نویز ایجاد می‌کند.
  • PC یا لپ‌تاپ پس از روشن‌شدن سریع گرم می‌شوند.

راه حل:

اطمینان حاصل کنید که فن‌های CPU به درستی کار می‌کنند. بررسی کنید تا هوای لازم به پردازنده و لوازم‌جانبی آن‌ها برسد. همچنین می‌توانید خمیر حرارتی را بین هیتسینک‌های فن CPU استفاده کنید تا یکنواخت عمل کند.

  • نقص مکانیکی یا داخلی

مواردی مانند جابجایی قطعات، بدافزارها یا حمله ویروس، بدسکتورها، منبع تغذیه نادرست و … می‌تواند منجر به بروز نواقص مکانیکی  ودرنتیجه خرابی هارد یا آسیب و خراب‌شدن داده‌ها شود.

برخی ویروس‌های rootkit هستند که با فعال‌کردن سیستم ، فعال می شوند و عملکرد سیستم را در سطح BIOS متوقف می‌کنند. با این‌حال ، آخرین نسخه‌های ویندوز (۸/۱۰) در شناسایی این بدافزارها و حذف آن‌ها با استفاده از فناوری UEFI کارآمد هستند.

علائم:

  • توقف کلی سیستم
  • شنیده‌شدن صدای کلیک از هارددیسک
  • فایل‌ها و فولدرها غیرقابل دیدن و یا خراب می‌شوند.
  • ظاهر شدن صفحه مشکی در هنگام بوت شدن

راه حل:

شما باید سیستم خود را به صورت روزانه یا هفتگی آپدیت کنید. آنتی‌ویروس خود را به روزنگه‌دارید و کامپیوتر خود را اسکن کنید تا فعالیت‌های مخرب یا حملات ویروسی را آنالیز کند.

  • فایل‌های مخرب

استفاده از برنامه‌های مخرب یا آسیب‌دیده، بسته‌شدن تصادفی برنامه‌های درحال‌اجرا، خاموش‌کردن PC به روش کاملا نادرست، افزایش قدرت و … دلایلی هستند که منجر به آسیب دیدن فایل‌های سیستمی و ازدسترس خارج‌شدن هارددیسک می‌شود.

علائم:

  • فایل‌ها آسیب‌دیده یا خراب شوند.
  • هارددیسک غیرقابل دسترسی شود.

راه حل:

همیشه سیستم خود را به روش استاندارد خاموش کنید. این عمل از ادامه انرژی‌رسانی هسته به باقیمانده تجهیزات پردازنده جلوگیری می‌کند. قبل از خاموش‌کردن سیستم خود برنامه‌های درحال اجرا را ببندید و از نصب نرم افزارهای آسیب‌دیده و یا اپلیکیشن‌های مخرب روی سیستم خود جلوگیری کنید.همچنین می‌توانید هارد از دسترس خارج شده خود را تعمیر کنید تا داده‌ها قابل‌بازیابی باشند.

  • ارور‌های انسانی

خطاهای انسانی یکی از دلایل رایج برای از کارافتادن هارددیسک می‌باشد.این ارورها شامل تغییر تنظیمات system registry ، نصب اشتباه سیستم‌عامل، تغییر در ویژگی‌های فایل‌های سیستمی ، پاک‌کردن تصادفی فایل‌ها و یا آدرس‌ها و … هستند که تقریبا به سختی قابل‌جبران هستند.

اشتباهات انسانی نه تنها باعث ایجاد آسیب‌های متعدد روی هارددیسک می‌شود بلکه می‌تواند باعث ازدست‌رفتن دائمی داده‌ها شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
درخواست پشتیبانی

درخواست کمک