بازیابی سیستم عامل pc

درصورتی‌که سیستم عامل ویندوز شما، کند و یا عجیب کار می‌کند، تشخیص اینکه دلیل قطعی آن چه می‌تواند باشد، کار دشواری است. این احتمال وجود دارد که سیستم شما دچار ویروس یا بدافزار شده‌باشد. یا اینکه بعضی از فایل‌های سیستمی شما خراب شده‌باشد. درنتیجه عملکرد آن‌ها آن‌گونه که باید باشد،نخواهد بود. حملات ویروسی که امروزه تعداد آن ها بسیار زیاد شده‌است، می‌تواند منجر به پاک‌شدن اطلاعات و آسیب دیدن سیستم‌عامل شوند. درنتیجه در چنین شرایطی نیاز است تا عملیات بازیابی سیستم عامل pc صورت گیرد. تا اطلاعات و سیستم عامل آسیب‌دیده، بازگردانی شوند.

بازیابی اطلاعات سیستم عامل pc

بازیابی اطلاعات سیستم عامل pc

فایل‌های سیستمی

دلایل متعددی باعث خراب شدن فایل‌های سیستمی یا فایل‌های ویندوزی می‌شود. بعضی از این موارد عبارت‌اند از:

  • قطعی ناگهانی برق
  • افزایش قدرت و انرژی
  • خرابی کامل سیستم
  • نسخه‌های ناسازگار
  • ارورهای حین آپدیت

خراب‌شدن فایل یعنی چه؟

فایل خراب‌شده،فایلی است که آسیب‌دیده و به درستی کار نمی‌کند. این مسئله برای هرنوع فایلی اعم از فایل‌های برنامه تا فایل‌های سیستمی صادق است. اکثر کاربران با این مسئله برخورد داشته‌اند. در بیشتر مواقع این مشکل با ریبوت کردن برطرف می‌شود ولی بعضی مواقع پیچیده‌تر است. هرفایلی در کامپیوتر ساختار و محتوای مشخصی دارد. زمانی‌که این اطلاعات در جای درست خود باشند و به درستی سازمان‌‌دهی شده باشند،عملکرد مناسبی خواهند داشت. اما اگر اطلاعات نادرست روی یک فایل نوشته شود و یا یک فایل در جای نادرست قرار بگیرد، می‌تواند بر نحوه عملکرد و کارایی آن اثر بگذارد. یک فایل آسیب‌دیده ممکن است هرگز باز نشود و یا غیرقابل‌خواندن باشد. اما به این معنی نیست که برنامه اصلی آسیب‌دیده است. برای مثال ممکن است یک فایل ورد مایکروسافت خراب باشد و باز نشود. ولی تمام فایل‌های دیگر ورد قابل استفاده باشند. اپلیکیشن‌ها و سیستم عامل‌ها ممکن است فایل‌های آسیب دیده را توسعه دهند. بنابراین بر روی عملکرد آیتم‌هایی که به این موارد وابسته هستند،تاثیر خواهند گذاشت.

چگونه یک فایل ویندوزی خراب می شود؟

آسیب‌دیدگی فایل معمولا زمانی که مشکلی در پروسه Save ایجاد شود،رخ می‌دهد. اگر کامپیوتر دچار مشکل شود، پاور قطع شود و یا انرژی نوسان پیداکند، فایل‌هایی که درحال Save بوده‌اند، آسیب می‌بینند. سگمنت‌های آسیب‌دیده در هارد درایو یا دیوایس ذخیره‌سازی، می‌تواند عاملی برای این مسئله باشند.

درمواجه با یک فایل آسیب دیده چکار کنیم؟

درصورتی‌که فایلی دارید که نمی‌توانید آن را باز کنید و یا احتمال می‌دهید که این فایل به هر دلیل آسیب‌دیده‌باشد، قبل از انجام کارهای پیچیده، روش‌های ساده‌تری هم برای مطمئن شدن وجود دارد. ابتدا فایل را بر روی سیستم دیگری باز کنید. اگر فایل روی سیستم دیگر به درستی باز می‌شود این احتمال وجود دارد که در سیستم اولی یکسری فایل‌های سیستمی آسیب‌دیده وجود دارد که باید آدرسی‌دهی شوند. درصورتی‌که فایل بر روی سیستم دوم نیز باز نشد، از یک برنامه فایل ریکاوری استفاده کنید. در اینترنت برنامه‌های رایگان زیادی وجود دارد که قابلیت‌های خوبی ارائه می‌دهند. فایل آسیب‌دیده را در این برنامه قرار دهید. آن را در صورت امکان ریکاور و تعمیر کنید. برحسب نیاز شما برای نوع فایل ریکاوری، نرم افزارهای رایگان و غیررایگان متعددی برای دانلود وجود دارد. ابتدا با نسخه‌های رایگان شروع به کار کنید. برخی از این برنامه‌ها، فایل‌های پاک‌شده از روی دیوایس ذخیره‌سازی را کامل بازگردانی می‌کنند. که نکته بسیار خوبی در رابطه با نرم‌افزار است.

فایل‌های سیستمی ویندوزی چیست؟

یک فایل سیستمی ویندوزی، توسط سیستم‌عامل به عنوان ابزار تابع سیستم دیده می‌شود.این فایل‌ها شامل کدهایی هستند که به کامپیوتر نحوه پاسخ و پردازش دستورها را می‌گویند. به‌عنوان یک لایه محافظتی اضافه‌شده در مقابل پاک‌شدن یا تغییر ناخواسته، این فایل‌ها ممکن است دارای ویژگی‌های پنهان باشند و یا فقط خواندنی باشند. این موضوع برای جلوگیری از آثار خسارت باری است که هنگام کلیک کردن در جای نادرست حاصل می‌شود.

پسوند فایل‌های سیستمی ویندوزی

بیشتر فایل‌های سیستمی دارای پسوند .sys می‌باشند. که آنچنان قوانین سخت و سریعی نیستند. سایر فایل‌های سیستمی شامل پسوند‌هایی مانند .dll، .pcf، .idx، .so، .dat هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
درخواست پشتیبانی

درخواست کمک