جدیدترین مقالات

امروز میخواهیم درباره تفاوت بین Size on disk و size صحبت کنیم. بسیاری از مواقع، بین size on disk و size یک فایل یا فولدر که در پنجره properties نمایش داده می‌شود، اختلاف مقداری وجود دارد. این اختلاف در بعضی مواقع زیاد بوده و گاهی اوقات نیز کم بوده و قابل چشم پوشی است. با آتوپیا همراه باشید تا بررسی کنیم این تفاوت مقداری چیست و از کجا ناشی می‌شود.

تفاوت بین Size on disk و size یک فایل در یک نگاه

این موضوع برای بسیاری از کاربران رخ می‌دهد و سوال‌های بسیاری در این رابطه وجود دارد که هر کدام به چه معنایی است و چرا این اختلاف وجود دارد؟ حال هر کدام را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

Size فایل چیست؟

هنگام باز کردن properties یک فایل، فولدر یا درایو، مقادیری از سایز و بایت‌ها نمایش داده می‌شود. این مقادیر اندازه واقعی و تعداد واقعی بایت‌های فایل را نشان می‌دهد. Size فایل، مقدار دیتای یک فایل را روی درایو ذخیره سازی اندازه گیری می‌کند که در قالب بایت نشان داده می‌شود.

سایز یک فایل

file size در ویندوز

Size on disk یک فایل چیست؟

Size on disk نشان دهنده تعداد بایت‌هایی است که فایل در واقع روی هارد دیسک اشغال می‌کند. هنگامی که یک فایل در سیستم فایل یک درایو ذخیره سازی مدرن نوشته می‌شود، ممکن است کمی بیشتر از اندازه واقعی فضای دیسک را اشغال کند. به همین دلیل است که معمولا این دو عدد تفاوت مقداری وجود دارد.

size on disk یک فایل در ویندوز

size on disk یک فایل در پنجره properties

چرا بین این عدد در تفاوت بین Size on disk و size اختلاف وجود دارد؟

همانطور که می دانید، هارد دیسک از واحدهایی به نام track(شیار) و sector تشکیل شده است. در ویندوز این بدان معناست که سیستم عامل، واحدها و فضاهایی را برای ذخیره سازی فایل ها با نام Allocation Unit (واحد های تخصیص یافته) اختصاص می دهد که این واحدها اندازه های متفاوتی می توانند داشته باشند، از ۵۱۲ بایت تا ۶۴ کیلوبایت.

برای فهم ساده تر موضوع، یک مثال بیان می کنیم. اگر یک فایل ۱۰۰۰ بایت داشته باشیم، سایز واقعی این فایل ۱۰۰۰ بایت است. ولی اگر این فایل در واحدهای ۳۲ کیلوبایتی نوشته شود، پس Size on disk این فایل در سیستم عامل، ۳۲ کیلوبایت است. در واقع، هر اندازه که میزان این واحدها که به آن کلاستر نیز گفته می شود، بزرگتر باشد، این اختلاف بین این دو عدد بیشتر می شود. چرا که یک فایل ۴ کیلوبایتی در یک کلاستر ۶۴ کیلو بایتی ذخیره شده و باقی فضا به هدر می رود. پس این اختلاف زمانی که با فایل های کوچک سروکار داشته باشیم، بیشتر می شود.

مرکز بازیابی اطلاعات آتوپیا

همین حالا برای دریافت مشاوره از کارشناسان ما، با ما تماس بگیرید.

بازیابی اطلاعات هارد خود را به ما بسپارید

مرکز بازیابی اطلاعات آتوپیا، خدمات تعمیر و بازیابی اطلاعات از تمام هاردهای کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها را ارائه می‌دهد. به لطفا بهره‌مندی از جدیدترین تکنولوژی‌های روز و باتجربه‌ترین مهندسین و متخصصین در حوزه بازیابی اطلاعات، بالاترین میزان موفقیت بازیابی اطلاعات پاک شده و از دست رفته را برای شما عزیزان به ارمغان می آوریم.

ما، با بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت در این حوزه، خدمات بازیابی اطلاعات انواع هارد دیسک‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن برای شما فراهم می‌کنیم. گروه ما این امکان را برای شما فراهم می‌کند که ابتدا، رسانه ذخیره سازی اطلاعات شما را که دچار مشکل شده است، بدون هیچ گونه هزینه‌ای آنالیز کند و در این آنالیز اولیه، با توجه به نوع خرابی، زمان و هزینه لازم برای انجام کار را به شما عزیزان اعلام می‌کنند. سپس شما عزیزان قادر خواهید بود با توجه به موارد اعلام شده و با درنظر گرفتن شرایط زمانی و مالی خود، تصمیم گیری نمایید.

ماموریت ما بازیابی و احیاء موفقیت‌آمیز اطلاعات شما در امن‌ترین و سریع‌ترین حالت ممکن است تا یک تجربه به دور از استرس برای شما بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
درخواست پشتیبانی

درخواست کمک