جدیدترین مقالات

مقالات
۰

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مزایا و معایب هارد درایوهای سنتی(HDD) و درایوهای حالت جامد(SSD) بپردازیم تا با استفاده از این نکات بتوانید بهترین درایو مناسب با نیازتان را انتخاب کنید. زمانی که قصد دارید یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ جدید خریداری کنید و یا به دنبال راهی برای ارتقای سیستم کامپیوتری خود هستید، احتمالا با منابع بسیاری از هر دو درایو HDD و SSD روبه‌رو خواهیدبود. اما کدام یک برای شما بهترین است؟ در ادامه این دو رسانه ذخیره‌سازی را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم و بررسی می‌کنیم که کدام یک در چه کاری عالی و برای چه کاری مناسب نیستند.

تفاوت SSD و HDD چیست؟

تفاوت SSD و HDD چیست؟

اگر یک سیستم کامپیوتری رومیزی دارید، بنابراین این امکان را دارید که بتوانید هر دونوع درایو را به طور همزمان روی سیستم نصب کنید. اگر تا انتهای این مقاله همراه ما باشید، متوجه خواهیدشد که بهترین روش استفاده از این درایو برای دریافت حداکثر کارایی و عملکرد از آن‌ها، چگونه است.

قبل از این‌که به مقایسه تکنولوژی دو درایو SSD و HDD بپردازیم، ابتدا به صورت اجمالی هر دو درایو را بررسی می‌کنیم.

HDD چیست؟ بررسی تفاوت SSD و HDD

HDD چیست؟ بررسی تفاوت SSD و HDD

هارد دیسک درایو سنتی یا HDD چیست؟

اگر یک کامپیوتر رومیزی دارید، احتمال خیلی زیاد سیستم شما دارای یک هارد دیسک درایو سنتی است که روی آن سیستم عامل، برنامه‌هایی که نصب میکنید و فایل‌ها و فولدرهای شما ذخیره می‌شود. یک هارد درایو سنتی دارای یک دیسک دایره‌ای(که به عنوان platter شناخته می‌شود) است که اطلاعات شما را ذخیره می‌کند. دیسک میچرخد و به بازوی خواندن/نوشتن اجازه می‌دهد هنگام حرکت روی دیسک اطلاعات را از روی دیسک بخواند و یا بر روی آن بنویسد. هرچه این پلتر سریع‌تر بچرخد، هارد درایو نیز سریع‌تر کار می‌کند که می‌تواند بر سرعت پاسخگویی سیستم عامل شما و مدت زمانی که طول میکشد تا نرم‌افزارهای نصب شده بر روی درایو، بارگیری و باز شوند، تاثیرگذار باشد.

هارد درایوهای قدیمیتر، از پورت IDE برای اتصال به مادربورد استفاده می‌کردند، اما بیشتر هارد درایوهای جدید از اتصال SATA استفاده می‌کنند. جدیدترین نسخه SATA، نسخه SATA||| است که در مادربوردهای جدید یافت می‌شود و سریع‌ترین سرعت انتقال داده را برای یک HDD امکانپذیر می‌کند.

تفاوت SSD و HDD چیست؟

تفاوت SSD و HDD چیست؟

درایو حالت جامد یا SSD چیست؟

درایو حالت جامد(SSD)، تکنولوژی ذخیره‌سازی جدیدتری است و اگر یک لپ‌تاپ جدید دارید، احتمالا از SSD استفاده می‌کند. همانطور که از نام این درایو مشخص است، SSD ها برخلاف هارد درایوهای سنتی، هیچ قسمت متحرکی ندارند و درعوض از فلش مموری‌های NAND استفاده می‌کنند. هرچه تراشه مموری NAND(Negative-AND) در یک درایو SSD بیشتر باشد، ظرفیت ذخیره‌سازی آن نیز بیشتر می‌شود. تکنولوژی جدید، به SSD ها امکان داشتن تراشه‌های NAND بیشتر نسبت به گذشته را می‌دهد. این بدان معنی است که SSD ها نیز می‌توانند ظرفیتی مشابه HDD ها داشته باشند.

بسیاری از SSD ها دارای پروت SATA||| هستند، این بدان معنی است که به راحتی می‌توان آن‌ها به جای HDD ها نصب کرد و بیشتر آن‌ها مانند هارددرایوهای کوچک‌تر، دارای فرم فاکتور ۲.۵ اینچی هستند. بااین‌حال، حداکثر توان عملیاتی SATA||| برابر ۶۰۰ مگابایت‌برثانیه است و اگرچه این برای HDD ها خوب است، SSDها توانایی سرعت بسیار بالاتری دارند. این بدان معنی است که اگر یک SSD با اتصال SATA||| دارید، عملکرد درایو، توسط اتصال SATA آن کم می‌شود.

SSD ها دارای اتصال SATA

SSD ها دارای اتصال SATA

برای رفع این مشکل، می‌توانید SSD هایی با اتصال PCIe تهیه کنید. این درایوها در اسلات PCIe مادربورد قرار میگیرند و سرعت بسیار بالاتری را امکان‌پذیر می‌کنند. بنابراین، اگر مادربورد کوچک‌تری دارید و یا از اسلات PCIe برای دیوایس‌های دیگر، مانند کارت‌های گرافیک و یا کارت صدا استفاده کرده‌اید، احتمالا نمی‌خواهید که SSD یک اسلات را بگیرد.

یکی دیگر از اتصالات رایج برای SSD ها، M.2 است.

اگر لپ‌تاپ شما از SSD استفاده می‌کند، به احتمال زیاد از اتصال M.2 استفاده می‌کند و بیشتر کامپیوترهای رومیزی جدید دارای مادربوردهایی مجهز به پورت M.2 هستند. درایوهای SSD M.2 به طور معمول از دیگر SSD ها کوچک‌تر هستند. به این که به راحتی می‌توان آن‌ها را نصب کرد، بدون این‌که تاثیری بر دیگر اجزا داشته باشد.

NVMe(Non-Volatile Memory Express)، جدیدترین تکنولوژی SSD است و سرعت انتقال داده فوق‌العاده سریعی را ارائه می‌دهد.

SSD های NVMe/ تفاوت SSD و HDD

SSD های NVMe/ تفاوت SSD و HDD

  • تفاوت SSD و HDD : قیمت

اولین تفاوت بزرگی که هنگام انتخاب بین SSD و HDD توجه شما را جلب خواهد کرد، قیمت است. معمولا SSD ها نسبت به هارد دیسک‌های سنتی، به ازای هر گیگابایت، گران‌تر هستند. بااین‌حال، لازم به ذکر است که برخی SSD ها نسبت به بقیه، گران‌تر هستند. درایوهای SSD SATA||| قدیمیتر، از SSD های M.2 و NVMe ارزانتر هستند و همینطور می‌توان گفت که SSD SATA|||، چندان گران‌تر از هارد دیسک‌های سنتی نیستند.

اگر می‌خواهید که بیشترین ظرفیت را درکنار کمترین هزینه داشته باشید، HDD ها برای شما مناسب تر هستند. فرایندهای تولید HDD های سنتی، به این معنی است که تولید آن‌ها نسبتا ارزان‌تر است و به همین دلیل، مقرون‌به‌صرفه هستند. می‌توانید یک HDD با ظرفیت بالا را با قیمت بسیار پایین تهیه کنید. ولی اگر می‌خواهید اطلاعات بسیار مهم را روی درایو ذخیره کنید، بهتر است نظرات کاربران را دررابطه با قابلیت اطمینان آن‌ها بررسی کنید.

  •  تفاوت SSD و HDD : ظرفیت

هنگام مقایسه SSD ها و HDD ها، ظرفیت ذخیره‌سازی نسبت مستقیمی با قیمت دارد. به طور کلی، اگر به دنبال فضای ذخیره‌سازی بسیار بالایی هستید، HDD ها گزینه بسیار مناسبی هستند. ظرفیت HDD ها برای هارد دیسک‌های تجاری از ۴۰گیگابایت تا ۱۲ترابایت است، درحالی‌که برای مصارف شرکتی، ظرفیت‌های بیشتری هم موجود می‌باشد. امروزه می‌توانید یک هارد درایو ۲ ترابایتی را قیمتی مقرون‌به‌صرفه خریداری کنید که فضای ذخیره‌سازی مناسبی را در اختیار شما قرار میدهد. HDD های با ظرفیت ۸ تا ۱۲ ترابایت در درجه اول برای سرورها و دستگاه‌های NAS که به فضای زیادی برای نگهداری بکاپ‌ها نیاز دارند، استفاده می‌شوند.

به طورکلی، توصیه می‌کنیم به جای یک هارد درایو بزرگ، از چندین هارد درایو با ظرفیت‌های کوچک‌تر استفاده کنید. به این دلیل که اگر درایو دچار مشکل شد، تمام اطلاعات خود را از دست ندهید. اگر اطلاعات خود را در چندین درایو نگهداری کنید، اگر یکی از درایوها از کار بیفتد، تمام اطلاعات خود را از دست نخواهیدداد. بنابراین، HDD ها برای ذخیره‌سازی فایل‌های بزرگ، مانند عکس‌ها، فیلم‌ها و بازی‌ها خوب هستند.

درگذشته، درایوهای SSD قابلیت ارائه چنین ظرفیت‌های بزرگی را نداشتند، اما به لطف پیشرفت تکنولوژی، اکنون می‌توانید SSD ها با ظرفیت‌های ذخیره‌سازی ترابایتی تهیه کنید. بااین‌حال، SSD های با ظرفیت‌های بالاتر، قیمت‌های بسیار بالاتری هم خواهندداشت.

بهتر این است که از یک SSD با ظرفیت کوچک‌تر، مثلا ۱۶۰GB تا ۲۵۶GB، برای نگهداری برنامه‌هایی مانند سیستم عامل، که می‌خواهید از سرعت بالای SSD بهره ببرند، استفاده کنید و برای ذخیره‌سازی فایل‌ها که سرعت آن‌ها آنقدری اهمیت ندارد، از یک درایو HDD استفاده کنید.

بررسی تفاوت SSD و HDD

بررسی تفاوت SSD و HDD

  • تفاوت SSD و HDD : سرعت

در مسابقه بین SSD و HDD، سرعت جایی است که می‌توانیم تفاوت حقیقی را مشاهده کنیم. درایوهای حالت جامد، همواره از هارد درایوهای سنتی سریع‌تر بوده اند، اما با پیشرفت مداوم تکنولوژی SSD و رفع مشکل SATA|||، این تفاوت اکنون از هرزمان دیگری بیشتر شده‌است.

ابتدا، سرعت HDD ها را بررسی می‌کنیم. به دلیل این‌که، این درایوهای سنتی از پلترهای چرخان استفاده می‌کنند، سرعت این درایوها عمدتا به میزان توانایی چرخش دوردردقیقه(RPM) بستگی دارد و هرچه میزان RPM بیشتر باشد، عملکرد درایو نیز سریع‌تر می‌شود. بسیاری از هارد درایوها دارای ۵۴۰۰ دوردردقیقه هستند، که این میزان کمترین سرعتی است که هارد درایوهای مدرن می‌توانند داشته باشند. بهتر است که به دنبال درایوهایی با ۷۲۰۰ دوردرقیقه باشید، که در واقع این همان چیزی است که HDD های جدید، براساس آن رتبهبندی می‌شوند. همچنین، می‌توانید درایوهایی با تعداد دور بالاتر، حداکثر ۱۰۰۰۰ دوردرقیقه و حتی بیشتر هم داشته باشید، ولی این موارد نادرتر و گران‌تر هستند.

عواملی دیگری نیز وجود دارد که سرعت HDD را تعیین می‌کند، مانند ظرفیت، اما به طور کلی یک هارد درایو SATA||| با ۵۴۰۰ دوردردقیقه، سرعتی برابر ۱۰۰ مگابایت‌برثانیه خواهدداشت درحالی‌که یک درایو دارای ۷۲۰۰ دوردردقیقه، ۱۵۰ مگابایت‌برثانیه سرعت دارد.

بررسی تفاوت SSD و HDD از نظر سرعت

بررسی تفاوت SSD و HDD از نظر سرعت

سرعت SSD و HDD، هم برای خواندن(درایو با چه سرعتی اطلاعات را میخواند) و هم برای نوشتن(درایو با چه سرعتی اطلاعات را مینویسد)، برحسب MB/s(مگابایت‌برثانیه) اندازه گیری می‌شود.

SSD ها به دلیل این‌که بخش متحرک ندارند، سرعتشان بسته به تعداد دوردردقیقه نیست، بلکه به تکنولوژی و نوع اتصال درایو بستگی دارد. یک درایو حالت جامد با اتصال SATA|||، باید حدود ۵۵۰ مگابایت‌برثانیه سرعت خواندن و ۵۲۰ مگابایت‌برثانیه سرعت نوشتن داشته باشد، هرچند برخی از آن‌ها سریع‌تر هستند اما حداکثر تا ۶۰۰ مگابایت‌برثانیه می‌رسند.

بنابراین، حتی با اتصال SATA|||، که سرعت SSD را محدود می‌کند، می‌توانید ۴ برابر سرعت یک هارد درایو سنتی را دریافت کنید. بااین حال، اگر از یکی از اتصالات بهینه شده برای SSD استفاده میکنید، این تفاوت سرعت را درک خواهیدکرد. متوسط سرعت برای درایوهای SSD با اتصال PCIe/M.2 در محدوده ۱.۲GB/s تا ۱.۴GB/s می‌باشد. درحالی‌که برخی از آن‌ها تا ۲.۲ گیگابایت‌درثانیه نیز می‌رسند. بنابراین، SSD ها سرعتی ۱۰ برابر بیشتر ارائه می‌دهند و اگر به دنبال سرعت و کارایی هستید، SSD ها بهترین گزینه برای شما هستند.

بررسی تفاوت SSD و HDD / درایو ترکیبی از هردو تکنولوژی

بررسی تفاوت SSD و HDD / درایو ترکیبی از هردو تکنولوژی

  • تفاوت SSD و HDD : ملاحظات دیگر

هنگام انتخاب بین HDD و SSD، نکات دیگری نیز وجود دارد که باید درنظر بگیرید. برای مثال، SSD ها به دلیل این‌که هیچ بخش متحرکی ندارند، از مقاوت بالاتری برخوردار هستند و به همین دلیل گزینه بهتری برای لپ‌تاپ‌هاو سایر دستگاه‌های متحرک به حساب می‌آیند.

یک SSD، از انرژی کمتری نسبت به HDD استفاده می‌کند، به همین دلیل لپ‌تاپ‌هایی که از SSD استفاده می‌کنند، عمر باتری بیشتری خواهندداشت. البته این مسئله، به نوع SSD و نوع استفاده از آن بستگی دارد.

بنابراین کدام یک برای شما بهتر است؟

∗SSD یا HDD

درحالی‌که SSD ها، سریع‌تر، مقاوم‌تر و کممصرف‌ترند، هنگامی که صحبت از ظرفیت‌های بزرگ‌تر باشد، HDD ها مقرون‌به‌صرفه ترند.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، اگر این امکان را داشته باشید که برای سیستم عامل و برنامه‌های خود از یک SSD با ظرفیت کمتر و برای ذخیره فایل‌ها از HDD، استفاده کنید، گزینه بسیار مناسب تری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
درخواست پشتیبانی

درخواست کمک