جدیدترین مقالات

اخبار
۰

بویینگ ۷۴۷ هنوز از طریق فلاپی دیسک بروزرسانی ها را دریافت می کند.  به گزارش The Register، محققان امنیتی در Pen Test Partners، پس از آن‌که این شرکت هواپیمایی تصمیم گرفت ناوگان خود را به‌دلیل کاهش شدید حجم سفرها در طی شیوع ویروس کرونا بازنشسته کند، فرصتی پیدا کرده‌اند تا این هواپیمایی بریتیش ایرویز ۷۴۷ را مورد بررسی قرار دهند. این تیم توانست کابین زیر عرشه مسافر و دیتاسنتر که شبیه به جعبه‌های سیاه ماژولار هستند و اعمال مختلفی برای هواپیما انجام می‌دهند، را به طور کامل مورد بررسی قرار دهند و درنهایت فلاپی دیسک های ۳.۵اینچی یافتند که برای به‌روزرسانی‌های حیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بویینگ 747 هنوز از طریق فلاپی دیسک بروزرسانی ها را دریافت می کند

بویینگ ۷۴۷ هنوز از طریق فلاپی دیسک بروزرسانی ها را دریافت می کند

محققان Pen Test Partners، در کابین خبلان یک فلاپی دیسک ۳.۵ اینچی پیدا کردند که برای بارگذاری دیتابیس‌های مهم جهت‌یابی استفاده می‌شود. این دیتابیس هر ۲۸ روز باید به‌روزرسانی شود. مهندسان هر ماه این دیتابیس را بررسی می‌کنند و جدیدترین به‌روزرسانی‌ها را از طریق فلاپی به این هواپیما منتقل می‌کنند.

شاید به نظر عجیب باشد که فلاپی دیسک‌های ۳.۵ اینچی هنوز در هواپیماهای امروزی استفاده می‌شوند. اما بسیاری از هواپیماهای بویینگ ۷۳۷ هنوز برای بارگذاری نرم‌افزارهای هوایی، از فلاپی دیسک ها استفاده می‌کنند. از طرفی، پایگاه داده روی این فلاپی دیسک ها، به مرور بزرگ‌تر می‌شوند. برخی ایرلاین‌ها، دیگر از فلاپی دیسک ها استفاده نمی‌کنند و از فناوری‌های ذخیره‌سازی جدید و به روز بهره می‌گیرند. ولی هنوز مواردی وجود دارد که مهندسان به همان روش سنتی، هشت فلاپی دیسک را درمواردی مانند خطوط هوایی، باند فرودگاه و … به‌روزرسانی می‌کنند.

در جریان کنفرانس Def Con مجازی امسال، که بزرگ‌ترین کنفرانس هکرهای ایالات متحده است، این اطلاعات دررابطه با هواپیمای بویینگ منتشر شده است. از آن‌جا که تکنولوژی هواپیماهای مدرن، به روزتر و پیشرفته‌تر است، محققان امنیتی به چگونگی جلوگیری از تداخل مسافران در سیستم‌های پرواز، علاقه‌مند هستند.

به روز رسانی هواپیمای بویینگ 747 از طریق فلاپی دیسک

به روز رسانی هواپیمای بویینگ ۷۴۷ از طریق فلاپی دیسک

در سیستم‌های سرگرمی درون پرواز، امنیت مسئله بسیار مهمی است. یک محقق امنیت سایبری، سال گذشته نقص مهمی را در یک پرواز خطوط بیریتیش ایرویز کشف کرده بود. این محقق توانسته بود با استفاده از ماوس USB، یک رشته متن طولانی را درون اپلیکیشن چت درون پرواز، قرار دهد. ودرنتیجه، کل سیستم سرگرمی درون پرواز را دچار اختلال کرد. محققان هنوز به دنبال کشف نقطه ضعف‌هایی هستند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا از طریق قسمت‌های عمومی و قابل دسترس هواپیماها، به سیستم‌های پرواز دسترسی پیدا کنند.

نقص در نرم افزارهای هوایی

هواپیماهای جدید، از نظر امنیت بیشتر مورد توجه می‌باشند. هواپیماهای جدید تر مانند ۷۷۷x و ۷۸۷، از شبکه‌های فیبر نوری استفاده می‌کنند. تمام ساختار پرواز، به این شبکه فیبر متصل می‌شود و توسط کامپیوترهایی که نرم‌افزارهای حیاتی پرواز را اجرا می‌کنند، کنترل می‌شوند. این مسئله، بیشتر شبیه به یک شبکه سنتی است. مانند آنچه در داخل یک ساختمان اداری برقرار است. برخی از آخرین هواپیماهای مسافرتی، به‌روزرسانی‌های نرم افزاری را به صورت بی سیم دریافت می‌کنند. از طرفی، نرم‌افزاری که هواپیماهای مدرن را مدیریت می‌کند، همیشه قابل اعتماد نیست. برای مثال، یکی از حوادثی که در اثر بروز مشکل نرم‌افزاری در هواپیمای بویینگ ۷۳۷ رخ داد، سقوط دو هواپیما و کشته شدن ۳۴۶ خدمه و مسافر می‌باشد.

با وجود پیشرفت روزافزون حافظه‌های ذخیره‌سازی، هنوز در بسیاری از صنایع از فلاپی دیسک‌ها استفاده می‌شود. برای مثال، ایستگاه بین‌المللی فضایی هنوز از فلاپی دیسک‌ها استفاده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
درخواست پشتیبانی

درخواست کمک