جدیدترین مقالات

مقالات
۰

تکنولوژی های ذخیره سازی اطلاعات بر روی هارد دیسک یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های موجود در جهان می باشد. پیچیدگی های این صنعت هیچ چیز از تکنولوژی های صنعت هوایی کمتر ندارد، بلکه پیچیده تر است. از آن جا که هر روز نیاز به فضای ذخیره سازی افزایش پیدا می کند، تولید کننگان هارد دیسک همواره بر این تلاش هستند که فضای ذخیره سازی بر روی هارد دیسک ها را افزایش دهند. این افزایش از طریق افزایش چگالی ذخیره سازی سطح دیسک ( Areal Density) امکان پذیر می شود، یعنی بتوانیم تعداد بیت بیشتری را در یک اینچ مربع از سطح پلتر هارد دیسک جا بدهیم. افزایش این فضا از لحاظ تکنیکی با محدودیت هایی روبرو است. برای اینکه فضای ذخیره سازی بیشتری داشته باشیم باید مقیاس اندازه ی قسمتهای فیزیکی ای که اطلاعات روی آن ها ذخیره سازی می شوند را کوچک و کوچکتر کرد. یکی از اصلی ترین مشکلاتی که پیش می آید تغییر پیدا کردن جهت مغناطیسی القا شده برای صفر و یک های ذخیره سازی اطلاعات است. این اتفاق به دلیل اثر ابرمغناطیس ایجاد می شود. برای برطرف شدن مشکل ذکر شده باید جنس پلتر را به ماده ای که مقاومت مغناطیسی بالاتری دارد تغییر داد که ذخیره سازی مغناطیسی روی قسمت های مجاور تاثیرگذاری حداقل روی آن ها داشته باشند. حال که مقاومت مغناطیسی بالا رفته باید به صورت نقطه ای و با استفاده از انرژی، مقاومت مغناطیسی آن ها را کاهش داد تا اطلاعات راحتترو با دقت بالاتری توسط هد های جدید مورد نیاز که اندازه کوچکتری باید داشته باشند، روی آن قسمت ذخیره شوند. توجه داشته باشید که با کوچکتر شدن هد، القا کننده مغناطیسی هد نوشتن نیز ضعیف تر می شود.

روش های کمکی استفاده از انرژی برای ذخیره سازی اطلاعات

 

  1. تکنولوژی HAMR در تکنولوژی Heat-Assisted Magnetic Recording با انرژی گرمایی حاصل از تابش نقطه ای لیزر بر روی منطقه ی مورد نظر برای ذخیره سازی اطلاعات، مقاومت مغناطیسی آن منطقه کاهش پیدا می کند و هد نوشتن که کوچکتر از قبل شده است می تواند با انرژی کمترش، بار مغناطیسی معرف صفر یا یک را به آن منطقه القا کند. توجه داشته باشید که انرژی گرمایی که لیزر ایجاد می کند، میتواند دمای منطقه ی میکروسکوپی ذخیره سازی اطلاعات را بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتی گراد افزایش دهد. یکی از نقد های وارد به این روش استفاده از شیشه برای تولید دیسک و لیزر به عنوان انرژی دهنده کمکی هد است که هزینه ی بالایی را به تولید کننده و در نهایت مصرف کننده متحمل می کند. این تکنولوژی در اختیار کمپانی Seagate Technology می باشد و طی رونمایی از اولین هارد ۱۴ ترابایتی خود با نام Exos X14 در جریان نمایشگاه OCP سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که تا آخر سال ۲۰۱۸ هاردی ۲۰ ترابایتی با استفاده از این تکنولوژی روانه بازار خواهد کرد.
  2. تکنولوژی MAMR این تکنولوژی برای اولین بار است که توسط کمپانی Western Digital معرفی می شود. MAMR مخفف Microwave-Assisted Magnetic Recording می باشد. در این روش با استفاده از گشتاور حاصل از چرخش یک نوسان ساز، انرژی الکترومغناطیسی تولید می شود که به کمک هد نوشتن می آید و القای مغناطیسی را در این مقیاس کوچکتر ممکن میسازد. یکی از مزیت های اصلی این روش نسبت به تکنولوژی HAMR حرارت پایین تر تولیدی است که این تکنولوژی را قابل اعتماد تر میسازد. مزیت بزرگتر این روش هزینه تولید پایین تر آن میباشد. کمپانی وسترن دیجیتال اعلام کرده که با استفاده از این تکنولوژی در به زودی هاردی با ظرفیت ۴۰ ترابایت تولید خواهد کرد. در مقالات بعدی اطلاعات بیشتری درباره ی تکنولوژی های جدیدتر و نقشه راه افزایش Areal Density در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت. برای درک بهتر مطلب بالا ویدئوی زیر را تماشا بفرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
درخواست پشتیبانی

درخواست کمک