جدیدترین مقالات

مقالات
۰

آموزش بازیابی اطلاعات

برای افرادی که از انواع فناوری­‌های روز دنیا مانند، کامپیوتر، تبلت و یا حتی گوشی موبایل و غیره استفاده می‌کنند، بسیار اتفاق می‌­افتد، که به دلیل عمدی و یا سهوا، اطلاعات و داده‌­های مهم و ضروری از روی هارد در کامپیوتر و یا از روی حافظه تبلت و گوشی پاک می‌شود. چنین اتفاقی کاربر را با دردسر و نگرانی مواجه می‌کند. در چنین شرایطی یکی علاقه‌مندی‌­ها و خواسته‌­های بسیاری از افراد بازیابی اطلاعات پاک‌شده و حذف‌شده می­‌باشد. تا بتوانند مجدد اطلاعات حذف‌شده را به دست آورند. با توجه به اهمیت بحث، در این مطلب به آموزش بازیابی اطلاعات به روش‌های مختلف می­‌پردازیم.

بازیابی اطلاعات

از دست رفتن اطلاعات و داده‌­های ذخیره شده بر روی سیستم می­‌تواند یک تجربه استرس­‌زا باشد. که بر زندگی اکثریت مردم که به صورت دیجیتالی زندگی می­‌کنند، تاثیر می‌­گذارد. از این رو، آموزش بازیابی اطلاعات اهمیت زیادی دارد. بازیابی اطلاعات، به معنی بازیافت اطلاعات غیرقابل‌دسترس از هرگونه رسانه‌­ی ذخیره‌سازی است. به عبارت دیگر در علوم کامپیوتری که به آموزش بازیابی اطلاعات می‌­پردازد، بازیابی اطلاعات به فرآیند بازیافت اطلاعاتی گفته می­‌شود، که به هردلیلی غیرقابل‌دسترس شده‌­اند و ازدست‌رفته، معیوب و یا آسیب دیده‌­اند. در بسیاری از مواقع اطلاعات و داده­‌ها ممکن است از روی هارددیسک‌داخلی و یا خارجی، درایو SSD، درایو USB، نوارهای مغناطیسی، سی‌دی، دی‌وی‌دی، و غیره از بین بروند و نیاز به بازیابی اطلاعات و داده باشد.
در آموزش بازیابی اطلاعات، ابتدا مراحلی که برای بازیابی اطلاعات لازم است، انجام شود، را بررسی می­‌کنیم.

مراحل بازیابی اطلاعات

برای بازیابی اطلاعاتی که به هر دلیل از بین رفته­‌اند، باید مراحلی را طی نمود. موفقیت‌آمیز بودن بازیابی اطلاعات بر اساس نوع خرابی و آسیب‌دیدگی اطلاعات و فرآیند بازیابی می­‌تواند متفاوت باشد.

مرحله اول

مرحله اول برای بازیابی اطلاعات تعمیر درایو هارد دیسک است.
در مرحله اول باید هارد دیسک خود را طوری طراحی کنید که در وضعیت مناسبی برای بازیابی اطلاعات قرار گیرد. تا به این شیوه بتوانید اطلاعات را از روی آن مجدد بازیابی نماید.

مرحله دوم

مرحله دیگر برای بازیابی اطلاعات، ایمیج­‌گیری از درایو به یک درایو جدید و یا یک فایل ایمیج دیسک است.
زمانی‌که متوجه خرابی و یا معیوب‌شدن حافظه سیستم و یا درایو خود شدید، اولین کار این است که اطلاعات خود را از روی درایو معیوب و خراب به یک درایو سالم انتقال دهید. چرا که در صورت استفاده از یک درایو ذخیره‌سازی معیوب احتمال دارد، سبب از دست رفتن برخی اطلاعات شما شود. به همین دلیل لازم است که برای بازیابی اطلاعات خود از آن‌ها یک کپی تهیه کنید و در درایو دیگر ذخیره نماید.

مرحله نهایی

پس از این که درایو معیوب را به یک درایو ذخیره‌سازی جدید، کلون کردید، در این صورت درایو آسیب‌دیده و خراب برای شروع عملیات بازیابی اطلاعات مناسب است و شما می­‌توانید اقدام به بازیابی اطلاعات از دست رفته خود کنید. بنابراین حتما در نظر داشته باشید، که قبل از شروع به بازیابی اطلاعات مراحل و نکات گفته شده در آموزش بازیابی اطلاعات را مدنظر داشته باشید، تا بتوانید ضمن‌این‌که به بازیابی اطلاعات خود بپردازید. از حذف‌شدن و از بین رفتن دیگر اطلاعات خود به صورت احتمالی در حین بازیابی و یا اشتباهات دیگر جلوگیری کنید.

روش­ های بازیابی اطلاعات

بازیابی اطلاعات در یک سیستم می­‌تواند به یکی از سه روش زیر صورت گیرد:

  1. از روی سطل زباله یا همان سطل بازیافت
  2. با استفاده از فایل‌های پشتیبان
  3. با استفاده از نرم افزارهای بازیابی اطلاعات

در ادامه به آموزش بازیابی اطلاعات به روش‌های مختلف می‌پردازیم:

  • بازیابی اطلاعات از روی سطل بازیافت

در بسیاری از موارد، افراد با Delete کردن فایل‌­ها و اطلاعات آن را به درون سطل بازیافت منتقل می‌­کنند. که در این صورت اگر آن اطلاعات موردنیاز باشد، می‌توان به راحتی این‌گونه اطلاعات را بازیابی کرد. در واقع سطل بازیافت، قسمتی از حافظه درایو است که به صورت پیش فرض، حدود ۱۰ درصد آن را شامل می­‌شود و فایل­‌هایی که در این اندازه و یا کمتر باشند را در خود جای می­‌دهد. ولی اگر فایل پاک‌شده از اندازه سطل بازیافت بیشتر باشد، در این صورت فایل واقعا پاک‌شده است.
برای بازیابی اطلاعات به این روش، به‌صورت زیر عمل کنید:

  1. سطل بازیافت را باز کنید.
  2. فایلی که می‌خواهید را انتخاب کنید.
  3. بر روی فایل مورد نظر راست کلیک کنید و گزینه Restore را انتخاب کنید.
  4. به‌این‌طریق، فایل به محل قبلی خود برگردانده می­‌شود.
  • بازیابی اطلاعات از روی فایل ­های پشتیبانی

یکی دیگر از روش­‌های بازیابی اطلاعات استفاده از فایل‌­های پشتیبان است.
برای آموزش بازیابی اطلاعات از فایل پشتیبانی، لازم است که قبلا، از فایل­‌های خود بک‌آپ تهیه کرده باشیم. با بک‌آپ تهیه‌کردن از فایل‌­ها می‌­توان درصورتی که به هردلیل فایل‌­ها حذف شد، آن‌ها را بازیابی کرد.
برای بازیابی پشتیبان ویندوز می‌­توانید از این مسیر اقدام کنید:

  1. ابتدا وارد Control Panel سیستم شوید.
  2. سپس بر روی گزینه System and security کلیک کنید.
  3. بعد از کلیک کردن بر روی این گزینه، در صفحه‌­ای که باز می­‌شود بر روی عبارت Backup and Restore کلیک کنید.
  4. سپس گزینه Restore my files را انتخاب کنید.

البته در آموزش بازیابی اطلاعات به روش پشتیبان‌گیری، می‌­توان از برنامه System Restore هم استفاده کرد. به این طریق فایل­‌های حذف‌شده و از دست رفته را بازیابی نمود.

  • بازیابی اطلاعات با استفاده از نرم افزار بازیابی اطلاعات

راه دیگر برای بازیابی اطلاعات از دست‌رفته و پاک‌شده، استفاده از نرم افزارهای بازیابی اطلاعات می­‌باشد. که در بسیاری از مواقع می­‌تواند برای بازیابی اطلاعات بسیار به ما کمک کند. برای آموزش بازیابی اطلاعات از طریق نرم افزار، به معرفی چند نرم افزار بازیابی اطلاعات و روش‌­های بازیابی اطلاعات با این‌گونه نرم افزارها می‌­پردازیم:

  1. استفاده از نرم افزاری Disk Drill

یکی از روش‌های بازیابی اطلاعات، استفاده از نرم افزار DiskDrill می‌باشد. با استفاده از این نرم افزار می‌­توانید بسیاری از فایل­‌ها و داده‌­هایی که به اشتباه و یا خطا حذف شده­‌اند را بازیابی کنید و از این بابت نگرانی نداشته باشید. لذا برای آموزش بازیابی اطلاعات با نرم افزار، باید گفت که با نرم افزارهای بازیابی اطلاعات مانند Disk Drill می­‌توانید تمام فایل‌­های از دست‌رفته را بازیابی کنید و بخش قابل‌توجهی از داده­‌های فرمت‌شده از هارد خراب خود را بازیابی کنید. آموزش بازیابی اطلاعات، با استفاده از نرم افزار Disk Drill بسیار ساده و راحت می‌باشد. با استفاده از این نرم افزار می­‌توان اطلاعات حذف‌شده از روی هارد را به راحتی بازیابی کرد.

آموزش بازیابی اطلاعات

آموزش بازیابی اطلاعات

معمولا احتمال دارد، که شما داده­‌ها و اطلاعات خود را به دلیل آسیب­‌های فیزیکی به هارد و یا محل نگهداری داده‌ها وارد می‌­شود، از دست بدهید. که نیاز به استفاده از روش بازیابی اطلاعات داشته باشید. البته در بسیاری از موارد از دست دادن اطلاعات، در نتیجه آسیب فیزیکی، غیرقابل‌بازگشت است و ممکن است نیاز به آموزش بازیابی اطلاعات به روش حرفه‌­ای باشد.

آموزش بازیابی اطلاعات با استفاده از نرم افزار Disk Drill

آموزش بازیابی اطلاعات با استفاده از نرم افزار Disk Drill

بازیابی اطلاعات با استفاده از نرم افزار Disk Drill

برای آموزش بازیابی اطلاعات با استفاده از این نرم افزار به روش زیر عمل کنید:

  1. نرم افزار Disk Drill را دانلود کرده و نصب کنید.
  2. نرم افزار را اجرا کنید و گزینه Crashed hard disk را انتخاب کرده و بر روی دکمه Recover کلیک کنید.
  3. پیش‌نمایش فایل­‌هایی که با اسکن سریع و یا عمیق پیدا کرده‎­اید.
    نرم افزار Disk Drill گزارش کاملی از اسکن دیسک در پایان عملیات بازیابی نمایش می­‌دهد. این گزارش شامل لیستی از همه یا بخشی از فایل­‌های پیدا شده‌است.
  4. بر روی دکمه Recover کلیک کنید، تا بازیابی اطلاعات شروع شود.

سرعت و سادگی و ویژگی­‌های استثنایی این نرم افزار، سبب می­‌شود که استفاده از آن پیچیده نباشد. شما تنها کافی است بر روی دکمه بازیابی فایل­‌ها کلیک کنید، تا فایل­‌های حذف‌شده را داشته باشید.

برای بازیابی اطلاعات و داده‌­های پاک شده از درایو ذخیره، که به علل و دلایل مختلف می­‌تواند به وجود آید روش‌­های مختلفی وجود آید. که با استفاده از این روش­‌ها می‌­توانید به بازیابی اطلاعات از دست رفته خود اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
درخواست پشتیبانی

درخواست کمک