جدیدترین مقالات

مقالات
۰

احتمالا فلاپی دیسک ۳.۵ اینچی را دیده‌اید. اما آیا می‌دانید که ابعاد اولین فلاپی دیسک چقدر بود؟ در سال ۱۹۶۷ توسط آلن شوگارت در IBM اختراع شد. ابعاد فلاپی دیسک اصلی و ابتدایی برابر ۸ اینچ (۲۰۰ میلی متر) بود، که قابلیت ذخیره‌سازی ۸۰ کیلوبایت اطلاعات را داشت. این محصول در سال ۱۹۷۱ به عنوان بخشی از محصولات IBM در دسترس عموم قرار گرفت. تا این‌که در سال ۱۹۷۲، توسط شرکت‌هایی از جمله Memorex به طور جداگانه فروخته شد. در واقع، شوگارت خود IBM را ترک کرد و در سال ۱۹۷۲ به Memorex منتقل شد و برای ارائه تجاری اولین درایو فلاپی دیسک read-write (Memorex 650) به این کمپانی کمک کرد. در تصویر زیر می‌توانید اولین فلاپی‌دیسک با ابعاد ۸اینچ و ظرفیت ۸۰کیلوبایت را مشاهده کنید.

اولین فلاپی‌دیسک با ابعاد 8اینچ و ظرفیت 80کیلوبایت

اولین فلاپی‌دیسک با ابعاد ۸اینچ و ظرفیت ۸۰کیلوبایت

تیم شوگارت در پاسخ به درخواست کاربران برای یک دیسک با فرمت کوچک‌تر که برای ماشین‌های پردازش کلمه رومیزی، قابل کنترل‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد، در سال ۱۹۷۶ یک مینی فلاپی دیسک ۵.۲۵اینچی را طراحی کرد که ۸۷.۵ کیلوبایت را ذخیره می‌کرد و در عرض دو سال، بیش از ۱۰ تولید کننده مشغول ساخت درایوهای فلاپی ۵.۲۵ اینچی بودند.

فلاپی دیسک های ۳.۵ اینچی

کاهش ابعاد فلاپی دیسک‌ها به ۳.۵ اینچ، در سال ۱۹۸۲ پس از توافق کنسرسیومی ۲۱ شرکت بر سر مشخصاتی که شامل ظرفیت دیسک قالب‌بندی شده ۲۸۰ کیلوبایت بود، اتفاق افتاد. اندکی پس از آن، ظرفیت به ۷۲۰ کیلوبایت افزایش یافت و در نهایت به ۱.۴۴ مگابایت رسید که متداول‌ترین استاندارد در اواخر دهه ۸۰ بود.

فلاپی دیسک های 3.5 اینچی

فلاپی دیسک های ۳.۵ اینچی

به گفته TechSpot، فرمت‌های دیگر فلاپی دیسک‌های ۳.۵ اینچی که نسبت به بقیه مدل‌ها شهرت کمتری داشتند، Imation Superdisk (LS-120 و LS-240) بودند که به ترتیب به ظرفیت‌های ۱۲۰ و ۲۴۰ مگابایت رسیدند‌، و همچنین مدل کمیاب Sony HiFD که در اواخر دهه ۹۰ منتشر شده بود و تا ۲۰۰ مگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی ارائه می‌کرد.

یکی دیگر از گزینه‌های محبوب superdisk، درایو Iomega Zip بود که با ظرفیت ۱۰۰ مگابایت راه‌اندازی شد. این مدل، بعدها در ظرفیت‌های ۲۵۰ مگابایت و ۷۵۰ مگابایت دردسترس بود. اما تا آن زمان CDهای قابل بازنویسی به طور گسترده تری قابل استفاده بودند. قبل از این‌که ثابت شود درایوهای فلش USB محبوب‌ترین رسانه ذخیره سازی قابل بازنویسی در بین عموم مردم هستند.

فلاپی دیسک ها در صنعت

باوجود این‌که صنعت ذخیره‌سازی همواره رو به پیشرفت است و و دیوایس‌های ذخیره‌سازی بسیار به روزتر و سریع‌تر و کارآمدتری وارد بازار شده است، اما همجنان از فلاپی دیسک‌ها در صنایع، به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. از جمله موارد استفاده از فلاپی دیسک‌ها، می‌توان به استفاده از آن‌ها در ایستگاه بین المللی فضایی و به‌روزرسانی هواپیماهای مسافربری بویینگ ۷۴۷ اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
درخواست پشتیبانی

درخواست کمک