جدیدترین مقالات

مقالات
۰
اطلاعات در فضای باینری به صورت ۰ و ۱ ذخیره میشن .
ذخیره شده به صورت باینری Background vector created by starline – www.freepik.com

بازنویسی اطلاعات یکی از دلایل اصلی از بین رفتن داده‌های موجود بر روی هارد دیسک میباشد . ولی چرا؟

 

اطلاعات پاک شده به کجا میرن؟

 

گزینه حذف یک فایل از سیستم عامل در سطل زباله. این عکس متعلق به سیستم عامل MacOS هستش . مکانیزم این کار در سیستم عامل های مختلف ممکن است که متفاوت باشد. بعد از حذف شدن اطلاعات در صورت بازنویسی اطلاعات امکان بازیابی آن‌ها وجود ندارد.
حذف اطلاعات از روی سیستم

این یکی از باور‌های غلط موجود هستش که وقتی ما اطلاعات رو از روی سیستممون پاک میکنیم، اطلاعات حذف شده به طور کامل از بین رفتن . ولی در واقعیت این طور نیست . وقتی که اطلاعاتی از روی فضای ذخیره شده پاک میشه خود دیتا هنوز سر جاش هست ولی اطلاعات مربوط به محل ذخیره شدن پاک میشود . در این مقاله سعی میکنیم که به موضوع نحوه ذخیره سازی اطلاعات و اتفاقاتی که بعد از حذف کردن یک فایل میفته بپردازیم.

 

 

قواعد بازنویسی اطلاعات چی هست؟

بازنویسی اطلاعات با حذف اون‌ها چه تفاوتی داره؟ برای دونستن جواب این سوال ما اول از همه باید بدونیم که اطلاعات چگونه ذخیره میشن. در دنیای دیجیتال اطلاعات به صورت بایت (byte) ذخیره میشن و هر بایت شامل ۸ بیت هستش. و هر بیت یک مقدار ۰ و یا ۱ داره. اسم این روش ذخیره سازی اطلاعات سیستم عددی باینری هستش به این دلیل که از ۲ نماد ۰ و ۱ استفاده میکنه . تمامی اطلاعات ذخیره شده بر روی کامپیوتر به صورت رشته‌ای از ۰ها و ۱ها هستش. هر آهنربا دارای ۲ قطب مثبت و منفی هستش و به همین دلیل توانایی بیان کردن کد باینری رو داره. پلتر هر هارد دیسک از منطقه‌های مغناطیسی مختلفی تشکیل شده . هر هارد دیسک برای اینکه بتونه دیتای مورد نظر رو ذخیره بکنه با استفاده از آهنربا یا همون هد به این مناطق بار مغناطیسی القا می‌کنه و به اون‌ها یک مقدار ۰ یا ۱ اختصاص میده . حالا وقتی که ما یک فایل رو از روی هارد دیسک پاک میکنیم اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد دیسک ار بین نمیرن . این خرف به این معنی هستش که مناطقی که با استفاده از هد هارد دیسک القا مغناطیسی شده بودند هنوز اون مقدار خودشون رو حفظ کردن و فقط اطلاعات مربوط محل ذخیره سازی اطلاعات (Index) پاک میشود و سیستم‌عامل اون مناطق رو به عنوان فضای خالی برای ذخیره اطلاعات جدید در نظر میگیرد . در این حالت ما میتونیم با استفاده یک نرم‌افزار بازیابی اطلاعات دیتا خذف شده مورد نظر رو بازگردانی کنیم . در پست‌های قبلی نحوه کار کردن با ۲ تا از قوی‌ترین نرم‌افزار‌های بازیابی اطلاعات رو به شما دوستان آموزش داده بودیم .

 

این یکی از پیغام‌هایی هست که شما به هنگام بازنویسی اطلاعات (Overwriting Data) با اون مواجه میشید. در صورت تایید این پیغام دیتای جدید بر روی دیتای قبلی نوشته میشه و امکان بازیابی اون اصلا وجود نداره.
بازنویسی اطلاعات

 

آیا اطلاعات بازنویسی شده رو میشه بازیابی کرد؟

اگه بخوایم این موضوع رو به صورت تئوری بررسی کنیم جواب شاید هستش . برخی از دانشمندان معتقد هستن که با قرار دادن پلیت شما زیر یک میکروسکوپ الکترونی و بررسی مناطق اون با دقت بسیار بالا امکان بازیابی اطلاعات بعد از این که بازنویسی اتفاق افتاده وجود داره. ولی به دلیل هزینه و پیچیدگی بسیار بالا این موضوع در حد یک تئوری باقی مونده و هیچ مدرکی مبتنی بر این که این کار امکان پذیر هست یا نه وجود نداره . لینک مرجع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
درخواست پشتیبانی

درخواست کمک