جدیدترین مقالات

مقالات
۰

ظاهرا یک عده از مردم تصور می‌کنند که فریزرها فقط برای بستنی و یخ زدن مواد غذایی نیست. درحقیقت، زمانی تصور می‌شد که فریزکردن هارددرایو برای بازیابی اطلاعات، بهترین کار است. تمام کاری که باید انجام دهید، این است که درایو خود را در یک کیسه پلاستیکی ضدآب قرار دهید و آن را در فریزر قرار دهید. بعد از یک ساعت یا بیشتر، هارددرایو خود را خارج کرده و در کمال تعجب و به طور معجزه‌آسایی، اطلاعات شما دردسترس خواهد بود.

متد Freezer هارددرایو برای بازیابی اطلاعات

متد Freezer هارددرایو برای بازیابی اطلاعات

اگر تمام مشکلات مربوط به تکنولوژی به همین راحتی حل می‌شد، هیچ مشکل غیرقابل حلی باقی نمی‌ماند…!

اگر تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که هارد درایو خودتان را در معرض سرما و انجماد قرار دهید، تنها نیستید. درحقیقت، بسیاری از سایت‌های مرجع فناوری، از PC World تا Lifehacker، بیش از ده سال پیش، متد فریز کردن هارددرایو را تایید و تشویق کرده‌اند.

اما از آن زمان تاکنون، تکنولوژی پیشرفت کرده و امروزه روش‌های جایگزین بسیار بهتری برای بازگردانی اطلاعات از دست رفته وجود دارد. اگر می‌خواهید که احتمال از دست رفتن اطلاعات شما برای همیشه، نزدیک به صفر باشد، ادامه این مقاله را مطالعه کنید تا متوجه شوید که چرا متد فریز کردن هارددرایو برای بازیابی اطلاعات، کار نمی‌کند و چطور می‌توانید اطلاعات خود را ایمن نگه دارید.

متد قدیمی، تکنولوژی جدید

شاید برای شما عجیب باشد که متد فریزکردن هارد درایو چگونه عمل می‌کند؟ و یا اصلا این ایده از کجا آمده؟

درابتدا، باید بررسی کنیم که یک هارددرایو چگونه کار می‌کند؟

  • هارددرایوها از یک سری پلترهای مغناطیسی که اطلاعات روی آن‌ها ذخیره می‌شود، تشکیل شده‌اند.
  • برای بازیابی اطلاعات، اسپیندل‌ها پلتر را می‌چرخانند.
  • بنابراین هدهای خواندن-نوشتن می‌توانند اطلاعاتی که شما می‌خواهید را پیدا کنند.
  • اگر اسپیندل از کار بیفتد، نمی‌توانید به آن‌چه که ذخیره کرده‌اید، برسید.

دلایل سوءعملکرد اسپیندل

سوءعملکرد اسپیندل، می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. یکی از آن دلایل، عدم روغن زدن می‌باشد. در این مورد، ابتدا اسپیندل و سپس پلتر نمی‌توانند بچرخند، و در نتیجه هد خواندن-نوشتن نمی‌تواند به اطلاعات دسترسی  پیدا کند. از نظر تئوری، فریزکردن هارددرایو باعث منقبض شدن اجزای هارددرایو شده و آن‌ها به ترازبندی باز می‌گرداند.

این ترفند به طور گسترده‌ای استفاده می‌شد تا اینکه بعضی از کمپانی‌های سخت افزاری، ماشین‌های خود را طوری طراحی کردند که در محیط‌های بسیار سرد فعالیت کنند تا شانس احیای هارددرایوها افزایش یابد.

صبر کنید!

قبل از اینکه هارددرایو خود را در فریزر قرار دهید، باید از چند نکته مطلع شوید.

  1. هارددرایوهای امروزی پیشرفت بسیار زیادی کرده‌اند، بنابراین فریزکردن آن‌ها تاثیر بسیار بیشتری دارد.
    هارددرایوهای امروزی از طریق اندازه‌گیری‌ها و معیارهای بسیار دقیقی ساخته می‌شوند. حتی کوچک‌ترین تغییر در مکان، می‌تواند باعث شود متد فریزکردن روی توانایی خواندن هد خواندن-نوشتن، تاثیر کاملا منفی داشته باشد.
  2. همچنین مسائل مربوط به روغن کاری، بیشتر مربوط به گذشته است.
    چرا که سیستم مربوط به روغن‌کاری هم پیشرفت بسیاری داشته است. حتی اگر مسئله مربوط به روغن‌کاری هم اتفاق بیفتد، به دلیل این‌که اطلاعات روی پلتر ذخیره می‌شود، عملا از دست نمی‌روند.
  3. در آخر، هارددرایوهای مدرن نسبت به مسئله روغن‌کاری که با فریزکردن قابل حل است، آسیب‌پذیر نمی‌باشند.
    در بسیاری از موارد، هارددرایوها بیشتر به دلایل منطقی از کار می‌افتند تا دلایل سخت افزاری. بنابراین، فریزکردن هارددرایو جز خراب کردن دائمی هارددرایو، نتیجه دیگری ندارد.

نتایج مثبت فقط در یکسری سخت افزارهای  خاص

چنانچه شما به دنبال راهی برای نجات هارددرایو خود هستید، احتمالا با مواردی برخورد خواهید کرد که فریزکردن منجر به نتیجه موفقیت‌آمیز بوده است. بله، موارد بسیار کمی وجود دارد که ممکن است نتیجه فریزکردن هارددرایو مثبت باشد. اما حتی در این موارد نادر هم احتمال خراب شدن دائمی هارد درایو، وجود دارد.

به طور مشخص، هارددرایوهای با ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۰GB یا کمتر، به شما امکان بازیابی اطلاعات بعد فریزکردن را می‌دهند. دلیل این امر این است که این درایوها، در دمای بسیار بالا دارای مشکل هستند. اگر اسپیندل از حرکت باز ایستد، فریز کردن هارد درایو، احتمالا اصطکاک را به حداقل می‌رساند. بنابراین اسپیندل‌ها بار دیگر می‌توانند به درستی کار کنند.

اگر درایو شما می‌لرزد و یا صدا می‌دهد می‌توانید بگویید که درایو شما دچار مشکل اسپیندل شده است. در این شرایط، درایو توسط دستگاه شما شناخته می‌شود ولی قبل از دسترسی شما به اطلاعات، از درایو خارج می‌شود.

چگونه فریز کردن باعث خرابی درایوها می شود؟

  • زمانی که هارددرایو را فریز می‌کنید، تمام بخار آب موجود در درایو به کریستال‌های یخ تبدیل می‌شوند.
    هنگامی‌که هارددرایو را از فریزر خارج می‌کنید، کریستال‌های یخ شروع به ذوب شدن، می‌کنند.
    آب ایجاد شده باعث خرابی قطعات اصلی الکترونیکی درایو می‌شود.
  • مورد دیگر این است که اگر قبل از یخ‌زدایی کامل از درایو استفاده کنید، ممکن است هد روی سطح پلتر هارددیسک برخورد کرده و منجر به از دست رفتن دائمی اطلاعات شود.
متد Freezer هارددرایو برای بازیابی اطلاعات

متد Freezer هارددرایو برای بازیابی اطلاعات

درهر صورت، خطر یخ‌زدگی هارددرایو آنقدر بالا هست که انجام این کار برای رسیدن به اطلاعات، ارزش ندارد.

این روش،راه حل دائمی نیست.

به گفته سایت منبع، حتی اگر هارددرایوی دارید که از این طریق جواب داده است و از زنگ‌زدگی اجزای هارد هنگام ذوب‌شدن کریستال‌ها به نوعی جلوگیری کرده‌اید، به این معنی نیست که این روش یک راه حل دائمی است.

اگر از این طریق موفق شدید به اطلاعات خود دست یابید، باید هرچه سریع‌تر اطلاعات‌تان را به یک درایو دیگر منتقل کنید. چرا که هرلحظه ممکن است این درایو از کار بیفتد. در ابتدا با انتقال اطلاعات بسیار مهم شروع کنید. به این ترتیب، حتی اگر بار دیگر درایو از کار بیفتد، قبل از وقوع حادثه حداقل اطلاعات مهم خود را جابجا کرده‌اید.

بک آپ، بک آپ، بک آپ

تهیه بک آپ، اولین خط دفاعی و بهترین روش برای ذخیره اطلاعات است.

راه‌های بسیاری برای تهیه بک آپ از اطلاعات وجود دارد:

  1. بعضی از کامپیوترها، قابلیت بک آپ‌گیری داخلی(مانند Backup ویندوز و time machine اپل) دارند. یک برای منظم برای بک آپ‌گیری توسط کامپیوتر خود تنظیم کنید.
  2. استفاده از سرویس‌های بک آپ‌گیری مبتنی بر ابر.
    گزینه‌های ذخیره‌سازی ابری رایگان بسیاری مانند Google suite وجود دارد، اما ظرفیت رایگان آن‌ها محدود است.
    اگر که حجم زیادی از اطلاعات برای بک آپ‌گیری دارید، برای ظرفیت‌های اضافی باید مبلغی را پرداخت کنید.
  3. روش دیگر استفاده از هاردهای اکسترنال است.
    این هاردها برای ذخیره اطلاعات بسیار ایمن هستند.

هر فرد باید خود را ملزم کند تا به طور مرتب از اطلاعات خود، بک آپ تهیه کند. در حقیقت، قابل اعتمادترین راه برای ایمن نگه‌داشتن اطلاعات، تهیه بک آپ از آن‌هاست.

مشورت کردن با متخصص بازیابی هارددرایو

صرف نظر از علت، متخصص بازیابی اطلاعات هارددرایو، بهترین گزینه هنگام از کار افتادن درایو است. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا اطلاعات ارزشمندتان را از درایو بازگردانی کنید. حتی درمواقعی کوچکترین امیدی برای شما نمانده است.

ابزارها و تکنیک‌های بازیابی اطلاعات برای هارددیسک‌های امروزی، تخصصی است. اگر خودتان سعی کنید اطلاعات را بازیابی کنید، ممکن است، اولین تلاش شما، آخرین تلاش شما باشد. کمک گرفتن از یک متخصص بازیابی هارد دیسک به شما اطمینان می‌دهد که در هنگام خرابی هارددیسک بهترین نتیجه را بگیرید. بنابراین هارد دیسک خود را در سرما قرار ندهید. در برابر اصرار برای قرار دادن هارد دیسک خود در فریزر مقاومت کنید و برای به دست آوردن اطلاعات خود با کارشناسان آتوپیا در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
درخواست پشتیبانی

درخواست کمک